På den sydlige del af Stige Ø lå der tidligere et lille bådebyggeri, som fik en renæssance i 1960'erne. På det tidspunkt lavede det næsten kun reparationsarbejder, men i 1961 blev det overtaget af Holger Leth Christensen. Han havde erfaring med skibsbygning fra et værft i Århus og havde tidligere ejet en havkrydser, som han solgte for 33.000 kr. for at få råd til bådebyggeriet.
I de næste år fik han hverken tid til at bygge en ny båd til sig selv eller at sejle overhovedet, da efterspørgslen fra sejlsportsfolk viste sig at være betydelig. Stige Ø Bådebyggeri indledte med at bygge både af typen Peti, som var udviklet af Leth Christensens bror, Svend Aage Christensen. Senere blev produktionen udvidet med flere bådetyper. Leth Christensen satsede også på eksport og fik bl.a. kontakt til et amerikansk jagtbureau, som var interesseret i Peti-bådene. Det hjalp også på opstarten, at han havde en bekendt, som bestilte en nybygget havkrydser til 50.000 kr. og betalte forud.
I efteråret 1961 fik det genstartede bådebyggeri ekstra omtale, fordi det stillede faciliteter til rådighed for stiftsamtmanden Jacob Høirup. Han var selv erfaren bådebygger og ville gøre sin lystkutter et par meter længere.
Produktionen varede ved til 1967, hvor Bådebyggeriet valgte at opgive sin placering på Stige Ø. I stedet flyttede det til Rudkøbing på Langeland, hvor det tog navneforandring til Bianca Yacht. Da Leth Christensen overtog Stige Ø Bådebyggeri, bestod medarbejderstaben af 3 mand foruden ham selv. Bianca Yacht endte med at være Danmarks største bådebyggeri med ca. 200 ansatte.
Se mere om Bianca Yacht.